
Benjamin Britten
British composer born 22 November 1913 in Lowestoft, Suffolk; died 4 December 1976 in Aldeburgh.
Benjamin Britten was born in England in 1913. An excellent pianist, Britten studied composition with Frank Bridge and then with John Ireland at the Royal College of Music. His Variations on a Theme of Frank Bridge (for string orchestra) brought him international renown when it was performed at the Salzburg Festival in 1937.
A prolific composer, Britten worked in every genre, with a particular fondness for music with text, and he stands apart from most English composers for being best known for his operas, of which he wrote more than fifteen, from Paul Bunyan (1941) to Death In Venice (1973).
Britten was interested in creating accessible music, meaning that many of his stage works require small casts and offer a great deal of latitude in how they are produced, such as Let’s make an opera (1949) and Curlew River (1964). Britten also wrote extensively for children and amateur musicians, such as Gemini Variations (1965) and The Golden Vanity (1966).
Britten wrote stage music for subjects both tragic (Peter Grimes, 1945) and comic (Albert Herring, 1947); as well as religious “parables”, such as Noye’s Fludde (1957) or The Prodigal Son (1968).
His major religious work was War Requiem, which took many years to complete and premiered in Berlin on 11 November 1962.
Britten is the father of modern English art song, composing numerous song cycles including many arrangements of folk songs, a theme that threaded through his career, including one of his last compositions, Suite on English Folk Tunes “A Time There Was” (1974).
In general, Britten preferred to write for specific circumstances or artists, including Peter Pears, Mistlav Rostropovitch, and the English Opera Group, which he founded in 1947. In 1948, with Eric Crozier and Peter Pears, he founded the Aldeburgh Festival, where many of his works premiered.
Britten received many awards and honors, including Companion of Honour in 1952, the Order of Merit in 1965, and, in June 1976, a life peerage from Queen Elizabeth II, the first ever given to a composer, thereby becoming Baron Britten of Aldeburgh in the County of Suffolk.
© Ircam-Centre Pompidou, 2008
Sources
- Peter Evans, “Britten, Benjamin” in The New Grove Dictionary of Music.
- Fr. Howes, Dictionnaire de la musique, dir. Marc Honegger, Bordas.
- Dictionnaire biographique des musiciens (sous la dir. de Théodore Baker, Nicolas Slonimsky), Robert Laffont, coll. « Bouquins ».
By Jacques Amblard
This text is being translated. We thank you for your patience.
Le nom de Britten semble symboliser aujourd’hui plusieurs réussites. Tout d’abord celle d’un musicien qui aura pu composer, mieux sans doute que tout contemporain, des opéras à la fois singulièrement nombreux (douze), populaires et modernes – « esthétiquement irréprochables » – dans la seconde moitié du XXe siècle. Voilà qui fit du compositeur anglais le digne – et peut-être seul – héritier direct de Berg. Sans doute Britten représente-t-il aussi, mieux que tout compatriote, la musique anglaise du XXe siècle, prouesse d’autant plus flagrante que cette musique semblait presque avoir disparu au siècle précédent (du fait de l’ultra conservatisme victorien). De fait, le talent de Britten consista peut-être à amener l’Angleterre, musicalement traditionaliste, à accepter une avant-garde musicale ambiguë, modérée, alliant souvent périlleusement les dernières « étranges nouveautés » des avant-gardes continentales à une impression persistante de tonalité. Il s’agissait néanmoins presque toujours d’une tonalité « vacillante » et pourrait-on dire, selon l’esprit britannique de respect des convenances : d’une tonalité « d’apparat ».
Comme Boulez en France, mais selon une esthétique non pas « révolutionnaire française » mais plus traditionaliste (au moins apparemment tonale), Britten a lui aussi tenté de mélanger dans son style les grandes tendances de la musique savante du début du XXe siècle. On trouve ainsi dans ses premières œuvres une inspiration « impressionniste », surtout dans les Quatre chansons françaises (1928) ; plus tard, Britten ne se souviendra guère plus que des « parallélismes » de Debussy et Ravel (accords répétés et globalement translatés vers l’aigu ou le grave). Des Viennois, dans le même temps, il semble « subir » l’influence dodécaphonique et tissera bien des thèmes avec les douze sons (particulièrement dans l’opéra Owen Wingrave, 1970), se permettant cependant d’infléchir son propre « aimable dodécaphonisme » vers des lignes souvent facilement acceptables par l’oreille non avertie (gammes, arpèges), à la manière de Berg (par exemple lorsque celui-ci empile simplement des tierces — intervalles rassurants, clés de la musique tonale — dans la série initiale de son Concerto à la mémoire d’un ange, 1935). De Bartók surtout, Britten retient bien sûr, parmi bien d’autres leçons, le détournement savant du folklore ; il l’applique à l’écriture de nombreux « Folk songs » anglais, irlandais, mais aussi français, ou américains comme dans l’opéra Paul Bunyan (1941). Il faut encore considérer l’influence originelle de son maître Franck Bridge, dans Rhapsody (1929), mais surtout dans le Quartettino et le Sextuor à vent inachevé (tous deux écrits en 1930) ; celle – fondamentale – de Mahler, pour l’orchestre parcellaire (« mince » à géométrie variable, peu souvent employé dans son ensemble mais dont on extraira des solistes ou « formations de chambre » diverses) et l’esprit d’ironie désenchantée, esprit confirmé par une autre influence, celle de son ami Chostakovitch dont il partage le pessimisme, l’esprit de liberté, le refus des systèmes et même, en un sens, la diversité des styles. La persistance apparente de la tonalité permet enfin des citations fantômes – disons plutôt des allusions – à quantité de chefs-d’œuvre anciens signés par les grands lyriques, Verdi, Puccini, mais aussi Mozart et Schubert, ou encore Purcell et Dowland, voire chefs-d’œuvre du plain chant médiéval. Par ailleurs, on ne peut qu’appeler « néoclassique » le détournement de thèmes purcelliens, voire le pastiche propre, par exemple, à l’œuvre pédagogique The young person’s guide to the orchestra (1946). Ce n’est pas là l’influence de Prokofiev, dont Britten ne reconduit, ça et là, que quelques marches grinçantes (quand la reine dérobe la robe de Lady Essex dans l’opéra Gloriana, 1966, ou dans la « March » des Temporal Variations, 1936). Pas davantage de Stravinsky, Britten n’accepte d’assumer l’influence néoclassique. Mais des grands ballets du Russe, surtout du Sacre du Printemps (1913), Britten semble retenir — davantage que l’impressionnant ostinato réemployé durant tout le siècle pas tant de compositeurs —, la magistrale leçon polytonale.
Disons ici que ce complexe tissu d’influences semble celui d’un compositeur « isolé sur son île » et comme investi de la difficile mission « d’ambassadeur de toutes les modernités continentales » au Royaume Uni, ambassadeur contraint à un « protocole tonal » diplomatique minimal, dans une Angleterre subventionnant peu l’art moderne, ce qui n’exclut pas que le compositeur – lui-même digne anglais partagé entre esprit de liberté et respect des traditions – ait lui-même goûté une telle persistance de la tonalité.
Cette impression de tonalité, « tonalité d’apparat », « indécise », « brouillée » ou plus précisément cet effet de « tonalités mélangées » provient parfois simplement de processus polytonaux, disions-nous, qui apparaissent de façon emblématique dans la Fanfare for St Edmundsbury (1959). Ceux-ci, dans cette brève pièce pour trois trompettes, servent comme dans le Stravinski des Noces, une impression de mélange burlesque, une relative « cacophonie » festive et parodique. Il y a là l’expression de l’antimilitarisme de Britten, mais encore l’héritage des fanfares aigres-douces des symphonies de Mahler.
Cette polytonalité surtout, appliquée au domaine vocal, peut parfois engendrer à elle seule le caractère moderne des opéras, notamment dans les duos ou trios où chaque personnage y va de sa propre tonique. L’ambiguïté tonale sert alors celle des textes entremêlés, théâtre de l’incommunicabilité humaine. Ceci paraît particulièrement clair quand les deux tonalités « se frottent violemment l’une à l’autre » et notamment — procédé très cher à Britten — quand un ton majeur s’écorche violemment contre un ton mineur dont la tonique n’est plus haute que d’un demi-ton. C’est ainsi juste après le prologue de Peter Grimes (premier opéra « grand chef-d’œuvre »,1945) quand Ellen Orford oppose son mi majeur au fa mineur simultané de Peter, ou quand, dans le prologue de l’opéra Billy Budd (1951), les cordes semblent divisées entre si b majeur et si mineur. Britten, à l’écoute de toutes les nouveautés continentales, superpose aussi des modes modernes, notamment deux « modes 2 » différents (ce qui a lieu dans la Sonate pour piano et violoncellede 1961). Il y a là un hommage, peut-être, à Messiaen qui emploie à profusion ces « modes à transpositions limitées », plus encore quand Britten emploie le plus complexe « mode 3 » dans la « parabole d’église » The Prodigal Son (1968).
La polytonalité, surtout – voilà qui est plus brittennien encore – est souvent très économiquement injectée dans certains procédés éternels de la musique tonale, par exemple le fait que deux sons évoluent « à la tierce » (ce que Dunstable, Mozart ou Brahms goûtaient encore davantage que tant d’autres…). Selon cette écriture typique de l’Anglais (qui incombe souvent à deux bois de l’orchestre), chacun y va de sa tonalité mais reste longtemps et simplement « à la tierce de l’autre ». Cette « bitonalité à la tierce », très courante, a lieu par exemple quand les fées entonnent « all shall be well » dans l’opéra Le songe d’une nuit d’été (1960). Il y a l’habilité d’un compositeur soucieux d’introduire, d’un geste rapide, une impression de modernité minimale (la bitonalité) au sein de procédés profondément ancrés dans les traditions de la musique tonale (les tierces parallèles) et surtout immédiatement appréhendables comme tels.
Cette économie des moyens pourra consister aussi à donner une « impression » de polytonalité – ou du moins « d’hésitation tonale » –, au sein même d’une partie soliste. Dans ce cas le compositeur empilera par exemple des tierces successives (mélodiques) – comme Berg dans l’exemple mentionné plus haut –, donnant successivement, à telle ou telle hauteur de l’empilement, et au gré des différents accords parfaits engendrés, telle ou telle couleur tonale (comme dans la fameuse cascade de tierces descendantes si-sol#-mi-do-la-fa-ré dans Mort à Venise, 1973). On peut alors parler « d’arpège polytonal » : grand arpège ambigu, semblant « fluctuer », mais simple arpège tout de même. Britten pourra se livrer au même jeu à la fois simple et ambigu avec des « gammes » constituées de tétracordes tonalement hétérogènes (comme do ré mi fa – sol b la b si b do b). Il s’agit, pourrait-on dire, de gammes « polymodales » ou même d’étranges « modes polymodaux (!) ». Mais au passage, tour de force économique, Britten fait entendre « de l’étrange et du moderne avec une simple gamme ». Dans une semblable « économie anglaise » permettant à la fois « libertés et traditions » en un seul geste musical, la variation du thème sériel de l’opéra de chambre The Turn of the Screw (1954), au début de l’acte I, devient simplement une gamme éolienne (« mineure antique »). Ainsi, d’une innocente monodie (bien contextuée), le dodécaphonisme viennois « ultramoderne » rejoint un mode éternel de la Grèce antique.
Les arpèges polytonaux évoqués ci-dessus juxtaposent des petits arpèges d’accords parfaits hétérogènes entre eux mais contenant chaque fois – deux à deux – une note commune (commune aux deux accords parfaits successifs) notes « pivots » probablement fondamentales dans le style de Britten, qui rappellent d’ailleurs la conception polytonale particulière de Darius Milhaud (par ailleurs, on verra plus loin en quoi elles sont redevables à la musique indonésienne). Ces notes pivots constituent en quelque sorte le fil d’un discours jamais perdu, discours dès lors profondément continu. Osons parler d’une esthétique de la minceur et de la « continuité », et dès lors d’une esthétique du fil.
C’est ce fil qui est parfois traité en tant que jointure d’orchestration et qui, parfois note unique, mince, seule entendue au sein de l’orchestre, conduit plusieurs instruments à « se passer la note », véritable relais et gage de continuité. C’est ce fil, davantage encore, que tissent les cordes de par leur glissando (continuité absolue sur l’échelle des fréquences), mystérieux, au début du songe d’une nuit d’été, glissando, de fait, particulièrement fréquent dans l’œuvre de Britten, plus encore qu’il ne l’était chez Bartók. Une « esthétique du fil » est aussi flagrante dans les récitatifs particuliers au compositeur. Ceux-ci sont accompagnés par l’orchestre. Quand le chanteur chante/récite sa phrase (en général non mesurée), l’orchestre gèle son accord, le « tient » en pédale (alors qu’il se contentait plus volontiers de silences dans le récitatif baroque), assurant, là encore, une continuité absolue de la pâte orchestrale. Dans les œuvres instrumentales, ce fil pourra se nicher simplement dans une pédale de basse, courante chez l’Anglais, allusion aux bourdons médiévaux et particulièrement claire dans la sarabande d’A Simple Symphony (1933), œuvre de jeunesse tout simplement tonale sous prétexte de pastiche néoclassique. On pourra encore sentir un « fil conducteur évident » dans le goût de Britten pour le genre de la passacaille ou de la chaconne, donc de la basse obstinée. C’est là sans doute un hommage aux nombreuses ground basses de Purcell, compositeur admiré, mais aussi l’un des nombreux prétextes au genre de la variation (chaque occurrence de la basse, répétée en boucle, engendrant une nouvelle variation), genre omniprésent dans l’œuvre : Britten épouse encore ainsi Berg, notamment quand, dans The Turn of the Screw, les quinze variations sont l’occasion d’autant d’intermèdes orchestraux qui entendent certainement rivaliser avec ceux, dramatiques, mémorables, du Wozzeck (1925) de l’illustre Viennois.
Quand bien même – rarement – « l’impression même de tonalité » serait parfois absente, le fil n’est pas coupé pour autant. Même au sein d’un langage dodécaphonique ou polytonal très embrouillé (rare), Britten tâchera souvent de choisir des lignes mélodiques plutôt conjointes, contrairement à Schönberg ou Webern. Voilà la vocalité foncière de la ligne brittenienne – on pourrait même dire sa prosodie – ligne jamais éloignée de la dramaturgie (voire de la musicalité de la parole quotidienne de tout un chacun), cela même dans la musique instrumentale. C’est ainsi par exemple que la Sinfonia da Requiem (1940) contient tout naturellement, en son sein et ne serait-ce que son titre, un programme dramatique et donc vocal. Quand la ligne n’est pas conjointe, Britten visitera au moins systématiquement de plus grands intervalles ; de rares grandes septièmes, quand elles surviennent à la fin de la vie du compositeur, dans le premier scherzo du Quatuor n° 3 (1975) sont clairement empilées et évoluent symétriquement aux parties extrêmes, par mouvement contraire, « en miroir » (encore à la manière de Bartók, ce dernier imitant ainsi Bach). On trouve parfois de « grandes » quintes aussi clairement agencées (dans le thème à douze sons de The Turn of the Screw).
On entend surtout, partout, des quartes. Voilà encore et toujours Bartók. Or, ces quartes sont franchies d’un bond ou en deux : c’est ainsi qu’on rencontre très souvent, chez le musicien anglais, des successions mélodiques de ton et de tierce mineure (ou l’inverse), parfois de façon obsessionnelle comme dans le motif du tentateur dans The Prodigal Son (sur do-ré-fa) et de façon plus emblématique encore dans le motif, bientôt varié à profusion, de A Boy was Born (1933, sur ré-mi-sol). « Ton-tierce-mineure » ou « tierce-mineure-ton » semblent en quelque sorte les deux « motifs signatures » du compositeur.
Venons-en à l’essentiel. Cette esthétique du « fil » conduit Britten à composer une musique généralement aporétique, lacunaire, et c’est sans doute l’impression singulière, dominante, qu’elle laissera dans l’oreille de tout un chacun. De Britten, finalement, on retient surtout le goût de la « miniature ». C’est encore là le souhait d’une économie des moyens souhaitée maximale. Britten, dans ce penchant pour le « petit », manifeste aussi son attachement primordial au thème de l’enfance. Outre les nombreuses œuvres pédagogiques ou autres « musiques pour enfants », citons à nouveau The Turn of the Screw dont les deux rôles titres sont tenus par un petit garçon et une fillette. Le musicien, adepte du genre de l’opéra de chambre qu’il réinvente presque, retrouve également ainsi les sonorités souvent minces (contrairement à ce que la postérité semble en avoir retenu) et admirées de l’orchestre mahlérien.
Cette esthétique de la miniature (encore évoquée par le mot « fil », sans doute) engendre par-dessus tout, dans les opéras ou les pièces pour orchestre, de fréquents passages « vides » où des instruments solistes ne seront pas même accompagnés par leurs congénères, solistes jusqu’au bout. Le hautbois, particulièrement goûté par l’Anglais (les 6 métamorphoses d’après Ovide de 1951, pour hautbois solo, constituent la seule œuvre écrite pour bois soliste), chante souvent seul dans l’orchestre, ce qui est assez singulier, à moins, comme lorsque Tarquin tente de séduire Lucrèce dans l’opéra The Rape of Lucretia (1946), qu’il ne soit accompagné par la harpe. C’est que cette dernière, aux sonorités précisément discrètes, au « timbre miniature », obtient aussi naturellement toutes les attentions du musicien, l’un des seuls de son siècle à lui avoir consacré autant de pages, et surtout à l’avoir sortie de l’éternel « aimable bariolage », si beau fût-il, de l’impressionnisme français. Le célesta, autre héraut de cet univers sonore ciselé, sert souvent l’impression de mystère associée à la nuit et/ou au surnaturel (notamment aux fantômes des opéras Peter Grimes, The Turn of the Screw et Owen Wingrave), autres thèmes habituels au musicien. Souvent écrit piano et ostinato, il est impossible de ne pas penser, alors, au célesta de Musique pour corde, percussions et célesta, grand chef-d’œuvre d’un Bartók décidément incontournable. C’est sans doute encore du Hongrois que Britten se réclame, pour suivre sa propre logique de minceur lacunaire, quand il emploie des instruments à percussion solistes, ou accompagnant seuls un chœur ou un chanteur. Sans parler de l’œuvre soliste Timpani Piece for Jimmy (1955), ni des timbales solistes du Turn of the screw, le War Requiem (1961), sans doute l’œuvre la plus célèbre du compositeur, offre moins de « grands tutti avec chœurs » qu’on ne pourrait croire. En revanche, les passages où un chanteur isolé le dispute seulement avec un jeu de cloches sont nombreux et paraissent chaque fois singuliers.
Il y a également là l’influence de la musique balinaise et de ses percussions autoritaires, toujours présente chez Britten, surtout depuis le ballet The Prince of the Pagodas (1956). Au-delà des percussions, c’est l’hétérophonie indonésienne qui intéresse le compositeur depuis l’avant-guerre. C’est que celle-ci justifie davantage encore son « esthétique du fil », en ce qu’elle procède d’une ligne unique et génératrice, d’une monodie variée (hétérophonie). Plus précisément, l’hétérophonie des gamelans balinais a pu inspirer la polytonalité particulière évoquée plus haut, celles des « arpèges et des gammes polytonaux », celle d’une ligne errante qui semble revêtir telle ou telle tonalité selon que la ligne titube dans tel ou tel registre (hauteur). Quand bien même il serait réducteur de parler de « fil unique », de ligne génératrice absolue dans l’ensemble de l’œuvre de Britten, il n’en reste pas moins que celle-ci, fondamentalement « mince et horizontale », se tisse bien davantage de lignes que d’accords, et naît généralement d’un contrepoint polymodal (ou polytonal).
Le succès des opéras de Britten, outre qu’il procède d’une relative conservation de l’impression tonale, et d’une vocalité naturelle (volontiers continue, conjointe), provient sans doute aussi – peut-être comme chez de nombreux autres musiciens savants « à succès » du XXe siècle – de « l’augmentation musicale de la dramaturgie », et, pour ce faire, du grand respect de la prosodie de la langue durant la mise en musique. Les accents prosodiques sont souvent placés sur les sommets mélodiques et les temps forts, les porte-voix naturels de la parole augmentés. Enfin, si le frileux public anglais trouvait encore la musique « trop moderne » à son goût, c’est le classicisme des livrets qui se chargera bien souvent de le rassurer. Ceux-ci sont presque toujours issus d’œuvres littéraires non pas contemporaines mais très antérieures, qui souvent ont fait leurs preuves et dont les ressorts dramatiques évidents apparaissent facilement exploitables à l’opéra, contrairement aux livrets des opéras d’avant-garde continentaux, eux-mêmes poèmes volontiers expérimentaux. Les librettistes de Britten adaptent aussi astucieusement que sagement Melville (dans Billy Budd), Thomas Mann (Death In Venice), Henry James (The Turn of the Screw et Owen Wingrave), Maupassant (Albert Herring, 1947), Shakespeare (Le songe d’une nuit d’été) voire Tite-Live (The Rape of Lucretia). Outre les thèmes de l’enfance et de la nuit évoqués plus haut, le compositeur rêve, comme Debussy avant lui, et sans doute bien des individus de son public, de l’éternel réconfort de la mer. Les héros éponymes des opéras Peter Grimes et Billy Budd sont tous deux marins. Le monde accessible d’un Britten relativement « modeste », symphoniste, compositeur dramatique mais aussi musicien de films et de radio, véhicule donc des thèmes extramusicaux universels et populaires. Davantage, ses conceptions modernes « élargies » – on pourrait dire teintées d’esprit new age – d’une liturgie « chrétienne profane », réduite à son message humaniste essentiel, l’ont conduit à écrire de très nombreuses œuvres « morales », sinon anglicanes du moins « spirituelles », dont les cinq Cantiques, les quatre Paraboles d’église ou le War Requiem, toutes chefs-d’œuvre particuliers de ce style économique qu’on a déjà maintes fois évoqué. Artiste engagé plutôt que pur musicien reclus dans ses abstractions, Britten, texte à l’appui, a souvent exprimé un message de pacifisme et de compassion pour les victimes de guerre ou des innombrables formes de la cruauté humaine envers les faibles. Cette cruauté « multiple et embrouillée » du monde est peut-être la polytonalité. La monodie, le fil (jamais vraiment perdu…) est comme l’innocence. Cette innocence est celle de Billy Bud qui finit pendu à la grande vergue de son navire. Britten nous rappelle cette injustice. La musique – plus exactement l’art dramatique – nous la rend douloureuse.
© Ircam-Centre Pompidou, 2008
- Solo (excluding voice)
- Five Walztes for piano (1923-1925, 1969), Faber Music
- Elegy for Solo Viola (1930), 6 mn, Faber Music
- Three Character Pieces for piano (1930), Faber Music
- Twelve Variations for piano (1931), 8 mn, Faber Music
- Holiday Diary Piano Suite (1934), 16 mn, Boosey & Hawkes
- Sonatina Romantica Moderato and Nocturne, for piano (1940), 7 mn, Faber Music
- Prelude and Fugue on a Theme of Vittoria for organ (1946), 5 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Six Métamorphoses d'après Ovide for solo oboe (1951), 12 mn 30 s, Boosey & Hawkes [program note]
- Night Piece (Notturno) for solo piano (1963), 5 mn, Boosey & Hawkes
- Nocturnal after John Dowland Reflections on 'Come, heavy Sleep', for guitar (1963), 14 mn, Faber Music
- Suite for Cello (1964), 21 mn, Faber Music
- Cadenzas to Mozart's Piano Concerto in E flat K.482 (1966), 17 mn, Faber Music
- Second Suite for Cello (1967), 22 mn, Faber Music
- Suite for Harp (1969), 14 mn, Faber Music
- Third Suite for cello (1971), 22 mn, Faber Music
- Tema Sacher for solo cello, dedicated to Paul Sacher (1976), 60 s, Faber Music
- Chamber music
- Rhapsody for string quartet (1929), 7 mn, Faber Music
- Bagatelle for trio with piano (1929-1930), Inédit
- Movement for Wind Sextet (1930), 8 mn, Faber Music
- Quartettino for string quartet (1930), 15 mn, Faber Music
- Reflection for viola and piano (1930), 4 mn, Faber Music
- Two Pieces for violin and piano (1931), Inédit
- Introduction and Allegro Phantasy Scherzo (previous title) for piano trio (1932), Inédit
- Phantasy quartet in 1 movement for oboe, violin, viola and cello (1932), 14 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Alla Marcia for string quartet (1933), 3 mn, Faber Music
- Three divertimenti for string quartet (1933, 1936), Faber Music
- Two Insect Pieces for oboe and piano (1935), 5 mn, Faber Music
- Temporal Variations for oboe and piano (1936), 13 mn, Faber Music
- Two Lullabies for two pianos (1936), 6 mn, Faber Music
- Reveille concert study for violin and piano (1937), 5 mn, Faber Music
- Introduction and Rondo alla Burlesca for two pianos (1940), 9 mn, Boosey & Hawkes
- Mazurka Elegiaca for two pianos (1941), 6 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- String Quartet n°1 (1941), 26 mn, Boosey & Hawkes
- Quatuor à cordes n°2 (1945), 31 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: The Golden Sonata transcription for piano and string trio (1948), Inédit
- Lachrymae Reflections on a song of John Dowland, for viola and piano (1950), 14 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Morris Dance from 'Gloriana' arrangement for 2 recorders (1953), Boosey & Hawkes
- Alpine Suite for recorder trio (1955), 7 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Scherzo for recorder quartet (1955), Boosey & Hawkes
- Timpani Piece for Jimmy for timpani and piano (1955), Inédit
- Fanfare for St Edmundsbury for 3 trumpets (1959), 3 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Sonata in C for cello and piano (1961), 18 mn, Boosey & Hawkes
- Gemini Variations Twelve variations and fugue on an Epigram by Kodály, quartet for 2 or 4 performers (1965), 15 mn, Faber Music
- String Quartet in D (1931, 1974), 19 mn, Faber Music
- String Quartet No. 3 (1975), 28 mn, Faber Music
- Instrumental ensemble music
- stage Plymouth Town Ballet, for chamber orchestra (1931), Inédit
- Sinfonietta for chamber orchestra (1932), 15 mn, Boosey & Hawkes
- Simple Symphony for string orchestra (or string quartet) (1933-1934), 18 mn, Oxford University Press
- Irish Reel for chamber orchestra (1936), 3 mn, Faber Music
- Russian Funeral March, for brass and percussion (1936), 6 mn, Faber Music
- Soirées Musicales suite of five movements after Rossini, for orchestra (1936), 11 mn, Boosey & Hawkes
- Mont Juic Catalan dance suite for orchestra (1937), 12 mn, Boosey & Hawkes
- Variations on a Theme of Frank Bridge for string orchestra (1937), 25 mn, Boosey & Hawkes
- Johnson over Jordan Music for the piece by J.B. Priestley, for orchestra (1939), 35 mn, Faber Music
- Canadian Carnival for orchestra (1939), 14 mn, Boosey & Hawkes
- stage Frédéric Chopin: Les Sylphides re-orchestration of the ballet for a small orchestra (1940), partition perdue
- Sinfonia da Requiem for orchestra (1940), 20 mn, Boosey & Hawkes
- An American Overture for orchestra (1941), 10 mn, Faber Music
- Gustav Mahler: 'What the Wild Flowers Tell Me' Second movement of Symphony No.3 transcribed for chamber orchestra (1941), Inédit
- Matinées Musicales second suite in five movements after Rossini, for orchestra (1941), 13 mn, Boosey & Hawkes
- Prelude and Fugue for string orchestra of 18 instruments (1943), 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Four Sea Interludes from Peter Grimes for orchestra (1945), 15 mn, Boosey & Hawkes
- Passacaglia from Peter Grimes for orchestra (1945), 7 mn, Boosey & Hawkes
- Occasional Overture in C for orchestra (1946), 8 mn, Faber Music
- The Young Person's Guide to the Orchestra Variations and fugue on a theme by Henry Purcell, for narrator and orchestra, or solo orchestra (1946), 17 mn, Boosey & Hawkes
- Chacony in G minor de Purcell for string quartet or string orchestra (1948, 1963), 4 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Dido and Aeneas orchestration for strings and orchestra by Britten and Imogen Holst (1951), Inédit
- Variations on an Elizabethan Theme (Sellenger's Round) composed by 6 composers to celebrate the coronation of Elizabeth II (1953), 13 mn, Boosey & Hawkes
- Symphonic Suite 'Gloriana' for orchestra and tenor ad lib. (1953-1954), 26 mn, Boosey & Hawkes
- Pas de Six, from 'The Prince of the Pagodas' for orchestra (1956), 12 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Prince of the Pagodas Ballet in 3 acts by John Cranko (1956), 2 h, Boosey & Hawkes
- Hankin Booby Folk Dance, for winds and percussion (1966), 2 mn, Faber Music
- The Building of the House Overture with or without choir (1967), 5 mn 30 s, Faber Music
- God Save the Queen Orchestral arrangement for the National Anthem (1971), 60 s, Faber Music
- Suite on English Folk Tunes "A Time there Was" for orchestra (1974), 14 mn, Faber Music
- Concertant music
- Piano Concerto n° 1 (1945, 1938), 33 mn, Boosey & Hawkes
- Young Apollo for piano, string quartet and string orchestra (1939), 10 mn, Faber Music
- Violin Concerto (1939), 31 mn, Boosey & Hawkes
- Diversions for piano (left hand) and orchestra (1954, 1940), 23 mn, Boosey & Hawkes
- Scottish Ballad for 2 pianos and orchestra (1941), 13 mn, Boosey & Hawkes
- Symphony for Cello and Orchestra (1962-1963), 34 mn, Boosey & Hawkes
- Cadenza to Haydn's Cello concerto in C (Hoboken VII b. I) (1964), Boosey & Hawkes
- Lachrymae version for viola and string orchestra (1950-1976), 15 mn, Boosey & Hawkes
- Vocal music and instrument(s)
- Henry Purcell: Orpheus Britanicus 3 volumes of songs transcribed for voice and piano with Peter Pears (), Inédit
- Um Mitternacht song for voice and piano ()
- Beware Three songs for medium voice and piano (1922-1923), between 6 mn and 9 mn, Faber Music
- Quatre chansons françaises for high-pitched voice and chamber orchestra (1928), Faber Music
- The Birds for medium voice and piano (1929, 1934), 2 mn, Boosey & Hawkes
- Farfield song for voice and piano (1928-1930)
- Autumn for voice and string quartet (1931), 12 mn, Inédit
- Three Small Songs for soprano and chamber orchestra (1931), Inédit
- Elizabeth Ann song for voice and piano (1932), Inédit
- Three Two-part songs for 2 high voices and piano (1932), Oxford University Press
- Two Part-Songs for mixed choir and piano (1933), Boosey & Hawkes
- May unison song with piano accompaniment (1934)
- Te deum in C major for solo soprano voice, mixed choir and organ (or choir, strings and harp or piano) (1934), 8 mn 30 s, Oxford University Press
- Friday Afternoons 12 children's songs with piano accompaniment (1933-1935), Boosey & Hawkes
- A Poison Tree song for voice and piano (1935), Inédit
- When you're feeling like expressing your affection for voice and piano (1935-1936), Faber Music
- Our Hunting Fathers Symphonic cycle for high pitched voice and orchestra (1936), 27 mn, Boosey & Hawkes
- Pacifist March for choir and orchestra (1937), Inédit
- The Company of Heaven Cantata for reciter, soprano and tenor solo, SATB choir and chamber orchestra (1937), 45 mn, Faber Music
- Two Ballads for 2 voices and piano (1937), Boosey & Hawkes
- On this Island Five songs for high voice and piano (1937), 12 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Not even summer yet for voice and piano (1937), Faber Music
- Fish in the Unruffled Lakes for high voice and piano (1937), 3 mn, Boosey & Hawkes
- A Cradle Song: Sleep, Beauty Bright for soprano, contralto and piano (1938), 3 mn, Faber Music
- The Red Cockatoo for voice and piano (1938), Faber Music
- Cabaret Songs for contralto and piano (1937-1939), between 2 mn and 5 mn, Faber Music
- Ballad of Heroes for tenor (or soprano) solo, choir and orchestra (1939), 15 mn, Boosey & Hawkes
- Les Illuminations for high voice and string orchestra (1939), 21 mn, Boosey & Hawkes
- stage Paul Bunyan Operetta in 2 acts, based on the story of the American 'folkhero' Paul Bunyan (1940, 1976), 1 h 54 mn, Faber Music
- Seven Sonnets of Michelangelo for tenor and piano (1940), 15 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Ballads from Paul Bunyan Three songs for baritone and piano or guitar (1941), between 3 mn and 4 mn, Faber Music
- Folk Songs, volume 1 British Isles, for high or medium voice and piano (1941), Boosey & Hawkes
- Inkslinger's Aria for solo tenor, male choir and chamber orchestra (1940-1941), 5 mn, Faber Music
- A Ceremony of Carols for high voices and harp (1942), 23 mn, Boosey & Hawkes
- A Cradle Song for Eleanor for voice and piano (1942)
- Folk Songs, volume 2 French songs, for high pitched and medium voices and piano (1942), Boosey & Hawkes
- Two Songs for voice and piano (1942)
- Serenade for tenor solo, horn and strings (1943), 24 mn, Boosey & Hawkes
- Rejoice in the Lamb Cantata Festival, for SATB choir with soprano, alto, tenor and bass solos and organ (1943), 16 mn, Boosey & Hawkes
- The Ballad of Little Musgrave and Lady Barnard for male choir and piano (1943), 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Old Joe has gone fishing Round, from Peter Grimes, for SATB choir and piano (1944), Boosey & Hawkes
- Song of the Fishermen working chorus, from Peter Grimes, for SATB choir and piano (1944), Boosey & Hawkes
- Festival Te Deum for SATB choir and organ (1944), 5 mn, Boosey & Hawkes
- Birthday Song for Erwin for voice and piano (1945)
- Three Arias from Peter Grimes for voices and piano (1945), 11 mn, Boosey & Hawkes
- stage Peter Grimes Opera in three acts and a prologue (1945), 2 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- Folk Songs, volume 3 for high pitched or medium voice and piano (1945-1946), Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Odes and Elegies 'The Queen's Epicedium' after Elegy on the death of Queen Mary (1695), by Benjamin Britten and Peter Pears, for high voice and piano (1946), Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Suite of Songs transcribed for high voice and orchestra, with Peter Pears (1946), 13 mn, Boosey & Hawkes
- The Rape of Lucretia Opera in two acts (1946), 1 h 50 mn, Boosey & Hawkes
- Three Arias from The Rape of Lucrecia for voices and piano (1946), 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- The Holy Sonnets of John Donne for high voice and piano (1946), 26 mn, Boosey & Hawkes
- stage Albert Herring Opera comique in three acts (1947), 2 h 20 mn, Boosey & Hawkes
- Canticle I My beloved is Mine for high pitched voice and piano (1947), 7 mn, Boosey & Hawkes
- A Charm of Lullabies for mezzo-soprano and piano (1947), 11 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage The Beggar's Opera A Ballad-Opera, by John Gay (1728), from the original composition by John Chistopher Pepusch (1667-1752) (1948), 1 h 45 mn, Boosey & Hawkes
- Saint Nicolas Cantata for tenor solo, choir SATB, semi-choir SA, 4 children's voices and string orchestra, piano 4 hands, percussion and organ (1948), 50 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Little Sweep / Let's Make an Opera An Entertainment for Young People (1949), 1 h 10 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Little Sweep The opera from Let's make an Opera, an entertainment for young people, children's opera in 3 scenes, forming the second part of Let's make an Opera (1949), 45 mn, Boosey & Hawkes
- Spring Symphony for soprano, contralto and tenor solo, mixed choir, children's choir and orchestra (1949), 45 mn, Boosey & Hawkes
- A Wedding Anthem (Amo Ergo Sum) for soprano and tenor soloists, SATB choir and organ (1949), 9 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage Billy Budd Opera in 2 acts (original version in 4 acts) (1960, 1951), 2 h 42 mn, Boosey & Hawkes
- Canticle II Abraham and Isaac, for contralto, tenor and piano (1952), 17 mn, Boosey & Hawkes
- stage Gloriana Opera in 3 acts (1966, 1953), 2 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- Winter Words Lyrics and Ballads of Thomas Hardy, for high voice and piano (1953), 19 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage The Turn of the Screw Opera in one prologue and two acts (1954), 1 h 41 mn, Boosey & Hawkes
- Canticle III Still falls the Rain - The raids, 1940, Night and Dawn, for tenor, horn and piano (1954), 11 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Hymn to St Peter for mixed choir with solo soprano and organ (1955), 5 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Antiphon for SATB choir with optional solos and organ (1956), 6 mn, Boosey & Hawkes
- Folk Songs, volume 5 British Isles, for voice and piano (1951-1957), Boosey & Hawkes
- Folk Songs, volume 6 England, for high pitched voice and guitar (1956-1957), Boosey & Hawkes
- stage Noye's Fludde The Chester Miracle Play, for children's and adult voices, children's choir, children's ensemble and orchestra (1957), 50 mn, Boosey & Hawkes
- Songs from the Chinese for high-pitched voice and guitar (1957), 10 mn, Boosey & Hawkes
- Einladung zur Martinsgans eight-part canon, for choir and piano (1958), Inédit
- Folk Songs, volume 4 Moore's Irish Melodies, for voice and piano (1957-1958), Boosey & Hawkes
- Nocturne for tenor, seven instruments obbligato and string orchestra (1958), 25 mn, Boosey & Hawkes
- Sechs Hölderlin-Fragmente for voice and piano (1958), 12 mn, Boosey & Hawkes
- Missa Brevis in D for children's choir and organ (1959), 11 mn, Boosey & Hawkes
- Cantata Academica, Carmen Basiliense for soprano, alto, tenor, bass, choir and orchestra (1959), 20 mn, Boosey & Hawkes
- stage A Midsummer Night's Dream Opera in 3 acts (1960), 2 h 24 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Harmonia Sacra nine sacred songs transcribed for voices and piano by Benjamin Britten and Peter Pears (1947-1960), Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Six duos transcribed for high and low voice and piano, with Peter Pears (1961), Inédit
- Corpus Christi Carol arrangement of Variation 5 of A Boy was Born for high voice (or unison choir) and organ (1961), Oxford University Press
- Jubilate Deo for mixed choir and organ (1961), 2 mn 30 s, Oxford University Press
- Fancie for unison choir and piano (1961), 60 s, Boosey & Hawkes
- War Requiem for soprano, tenor, baritone, choir, orchestra, chamber orchestra, children's choir and organ (1961), 1 h 25 mn, Boosey & Hawkes
- The Twelve Apostles for solo voice, unison choir and piano (1962), 2 mn, Faber Music
- A Hymn of St Columba - Regis regum rectissimi for SATB choir and organ (1962), Boosey & Hawkes
- Psalm 150 for 2-voice children's choir and instruments (1962), 5 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Three Songs transcribed for high voice and orchestra, with Peter Pears (1963), 12 mn, Boosey & Hawkes
- Cantata Misericordium for tenor and baritone, small choir, string quartet, string orchestra, piano, harp and timpani (1963), 19 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage Curlew River A parable for church performance (1964), 1 h 11 mn, Faber Music
- King Herod and the Cock Folk song arranged for unison voices and piano (1965), Inédit
- Songs and Proberbs of William Blake for baritone and piano (1965), 22 mn, Faber Music
- The Poet's Echo for high voice and piano (1965), 12 mn, Faber Music
- stage The Burning Fiery Furnace second Parable for church performance (1966), 1 h 4 mn, Faber Music
- The Golden Vanity A Vaudeville for boys and piano after the old english Ballad (1966), 17 mn, Faber Music
- Henry Purcell: The Fairy Queen reduced concert version produced and edited by Britten and Imogen Holst (1967), édition du compositeur
- Henry Purcell: When Night her Purple Veil had softly spread performance of a secular cantata, for baritone, 2 violins and basso continuo (1967), Inédit
- The Oxen (Christmas Eve, and twelve of the clock) Carol, for female choir and piano (1967), 3 mn, Faber Music
- Tit for Tat Five settings from boyhood of poems by Walter de la Mare, for medium voice and piano (1928-1968), 8 mn 30 s, Faber Music
- stage The Prodigal Son Third Parable for Church performance (1968), 1 h 12 mn, Faber Music
- Children's Crusade (Kinderkreuzzug) A Ballad for Children's voices and orchestra (1968), 19 mn, Faber Music
- Johann Sebastian Bach: Five Spirituals Songs (Geistliche Lieder) for high voice and piano (1969), Inédit
- Who are these children? for tenor and piano (1969), 19 mn, Faber Music
- stage Owen Wingrave Opera in 2 acts (1970), 1 h 46 mn, Faber Music
- Canticle IV The Journey of the Magi, for countertenor, tenor, baritone and piano (1971), 11 mn, Faber Music
- stage Death In Venice Opera in 2 acts (1973), 2 h 25 mn, Faber Music
- Canticle V The Death of Saint Narcissus, for tenor and harp (1974), 7 mn, Faber Music
- A Birthday Hansel Song cycle for high voice and harp (1975), 17 mn, Faber Music
- Four Burns Songs for high pitched voice and piano (1975), Faber Music
- Phaedra Dramatic cantata for mezzo-soprano and chamber orchestra (1975), 15 mn, Faber Music
- Eight Folk Song Arrangements for high voice and harp (1976), Faber Music
- Eight Folk Songs Arrangements (Folk Songs, volume 7) for high voice and harp (1976), Boosey & Hawkes
- Five Songs from Harmonia Sacra for high voice and harp or piano (1975-1976), 20 mn, Faber Music
- Praise We Great Men for soloists, choir and orchestra, unfinished work (1976), 7 mn, Faber Music
- Welcome Ode for SAB youth choir and orchestra (1976), 8 mn, Faber Music
- A cappella vocal music
- A Hymn to The Virgin Anthem, for mixed voices a cappella (1934, 1930), 12 mn, Boosey & Hawkes
- Christ Nativity Christmas Suite, for SATB choir a cappella (1931), 16 mn, Faber Music
- Two Madrigals for mixed voices (1931), Inédit
- A Boy was Born choral variations for male, female and children's choir a cappella, with organ accompaniment ad libitum (1955, 1932-1933), 30 mn, Oxford University Press
- Advance Democracy for mixed choir a cappella (1938), 3 mn, Boosey & Hawkes
- Ad Majorem Dei Gloriam or A.M.D.G., seven pieces for SATB choir a cappella (1939), 17 mn, Faber Music
- Carry Her over the Water song from Paul Bunyan for mixed choir a cappella (1941), 60 s, Faber Music
- Hymn to St Cecilia for 5-part mixed choir with solos a cappella (1942), 12 mn, Boosey & Hawkes
- A Shepherd's Carol for SATB choir a cappella (1944), 3 mn, Novello
- Chorale From a French Christmas, for SATB choir a cappella (1944), 4 mn, Faber Music
- Five Flower Songs for SATB choir a cappella (1950), 10 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Choral Dances from 'Gloriana' for choir a cappella (1953), 8 mn, Boosey & Hawkes
- Am Stram Gram for choir (1954), Inédit
- The Holly and the Ivy Folk song arranged for mixed choir (1957), Inédit
- Voices for Today Anthem, for choir (mixed and children) (1965), 10 mn, Faber Music
- Sweet was the Song the Virgin Sung Carol, for women's choir (SSAA) a cappella (1931-1966), 3 mn 30 s, Faber Music
- A Wealden Trio: the Song of the Women Carol, for women's choir (SSA) a cappella (1929-1967), 3 mn, Faber Music
- The Sycamore Tree Carol, for SATB choir a cappella (1930-1967), 1 mn 30 s, Faber Music
- Alleluia for choir, 3-voice canon later used in Ceremony of Carols (1972), Inédit
- Sacred and Profane Eight medieval airs for choir SSATB a cappella (1975), 15 mn, Faber Music
- Electronic music / fixed media / mechanical musical instruments
- C.T.O movie soundtrack (1935), Inédit
- Coal Face film music, written with W.H. Auden (1935), Inédit
- Conquering Space movie soundtrack (1935), Inédit
- Dinner Hour movie soundtrack (1935), Inédit
- How Gas is Made movie soundtrack (1935), Inédit
- How the Dial Works film music by Britten, John Foulds and Victor Yates (1935), Inédit
- Men behind the Meters movie soundtrack (1935), Inédit
- Negroes (God's Chillun) movie soundtrack (1935), Inédit
- Sorting Office movie soundtrack (1935), Inédit
- Telegram Abstract movie soundtrack (1935), Inédit
- The King's Stamp movie soundtrack (1935), Inédit
- The New Operator movie soundtrack (1935), Inédit
- The Savings Bank movie soundtrack (1935), Inédit
- The Tocher music after Rossini, for the film produced by Lotte Reiniger (1935), Inédit
- Around the Village Green movie soundtrack (1936), Inédit
- Calendar of the Year movie soundtrack (1936), Inédit
- Four Barriers movie soundtrack (1936), Inédit
- Line to the Tschierva Hut movie soundtrack (1936), Inédit
- Love from a Stranger movie soundtrack (1936), Inédit
- Men of the Alps film score including music by Rossini, arranged by Britten and Walter Leigh (1936), Inédit
- Message from Geneva movie soundtrack (1936), Inédit
- Night Mail movie soundtrack (1936), Inédit
- Piece of Britain movie soundtrack (1936), Inédit
- The Saving of Bill Blewett movie soundtrack (1936), Inédit
- The Way to the sea movie soundtrack (1936), Inédit
- Hadrian's Wall piece for the radio, collaboration with W.H. Auden (1937), Inédit
- Up the Garden Path piece for the radio, collaboration with W.H. Auden (1937), Inédit
- Mony a Pickle film music, in collaboration with John Foulds and Victor Yates (1938), Inédit
- H.P.O or 6d Telegram film music, in collaboration with John Foulds and Victor Yates (1939), Inédit
- The Dark Valley radio play by W.H. Auden (1939), Inédit
- The Sword in the Stone radio play (1939), Inédit
- The Dynasts radio adaptation for the dramatic poem by Thomas Harvy (1940), Inédit
- The Rocking Horse Winner radio adaptation of a story by D. H. Lawrence (1941), Inédit
- An American in England six-episode report (1942), Inédit
- Appointment music for a report by Norman Corwin (1942), Inédit
- Britain to America music for three programs, with Louis MacNeice (1942), Inédit
- Lumberjacks of America radio music (1942), Inédit
- The Four Freedoms: No. 1, Pericles with Louis MacNeice (1942), Inédit
- The Man Born to be King radio drama by Dorothy L. Sayers (1942), Inédit
- The Rescue radio drama based on Homer's Odyssey (1943), Inédit
- Men of Goodwill music for a Christmas radio show (1947), Inédit
- Unspecified instrumentation
- Easter 1916 music (lost) for the play by Montagu Slater (1935), partition perdue
- Timon of Athens music for Shakespeare's play (1935), Inédit
- Agamemon music for Aeschylus' play (1936), Inédit
- Stay Down Miner music for the theater (1936), Inédit
- King Arthur music for the play, broadcast (1937), Inédit
- stage Out of the Picture music for a play by Louis MacNeice (1937)
- stage Pageant of Empire music for Motagu Slater's sketch magazine (1937), Inédit
- The Ascent of F6 music for a play by W.H. Auden and Christophe Isherwood (1937), Inédit
- Lines on the Map music for a series of radio reports (1938), Inédit
- stage Old Spain music for a puppet show by Montagu Slater (1938), Inédit
- stage On the Frontier music for a play by W.H. Auden and Christophe Isherwood (1938), Inédit
- The Chartists' March music for a radio report (1938), Inédit
- stage The Seven Ages of Man music for a puppet show by Montagu Slater (1938), Inédit
- The World of the Spirit music for a radio report by J.H. Miller (1938), Inédit
- stage They Walk Alone music for a play by Max Catto (1938), Inédit
- stage An Agreement of the People later called Over to You, theatrical performance by Montagu Slater (1942), Inédit
- stage This Way to the Tomb music for a 'mask' by Ronald Duncan (1945), Inédit
- The Dark Tower music for a radio play (1946), Inédit
- The Duchess of Malfi music for a play by John Webster (1946), Inédit
- The Eagle has two Heads music for a play by Jean Cocteau, translated by Ronald Duncan (1946), Inédit
- stage Stratton music for a play by Ronald Duncan (1949), Inédit
- Fanfare for SS Oriana (1960), Inédit
- 1976
- Eight Folk Song Arrangements for high voice and harp, Faber Music
- Eight Folk Songs Arrangements (Folk Songs, volume 7) for high voice and harp, Boosey & Hawkes
- Five Songs from Harmonia Sacra for high voice and harp or piano, 20 mn, Faber Music
- Lachrymae version for viola and string orchestra, 15 mn, Boosey & Hawkes
- Praise We Great Men for soloists, choir and orchestra, unfinished work, 7 mn, Faber Music
- Tema Sacher for solo cello, dedicated to Paul Sacher, 60 s, Faber Music
- Welcome Ode for SAB youth choir and orchestra, 8 mn, Faber Music
- 1975
- A Birthday Hansel Song cycle for high voice and harp, 17 mn, Faber Music
- Four Burns Songs for high pitched voice and piano, Faber Music
- Phaedra Dramatic cantata for mezzo-soprano and chamber orchestra, 15 mn, Faber Music
- Sacred and Profane Eight medieval airs for choir SSATB a cappella, 15 mn, Faber Music
- String Quartet No. 3, 28 mn, Faber Music
- 1974
- Canticle V The Death of Saint Narcissus, for tenor and harp, 7 mn, Faber Music
- String Quartet in D, 19 mn, Faber Music
- Suite on English Folk Tunes "A Time there Was" for orchestra, 14 mn, Faber Music
- 1973
- stage Death In Venice Opera in 2 acts, 2 h 25 mn, Faber Music
- 1972
- Alleluia for choir, 3-voice canon later used in Ceremony of Carols , Inédit
- 1971
- Canticle IV The Journey of the Magi, for countertenor, tenor, baritone and piano, 11 mn, Faber Music
- God Save the Queen Orchestral arrangement for the National Anthem, 60 s, Faber Music
- Third Suite for cello, 22 mn, Faber Music
- 1970
- stage Owen Wingrave Opera in 2 acts, 1 h 46 mn, Faber Music
- 1969
- Johann Sebastian Bach: Five Spirituals Songs (Geistliche Lieder) for high voice and piano, Inédit
- Suite for Harp, 14 mn, Faber Music
- Who are these children? for tenor and piano, 19 mn, Faber Music
- 1968
- Children's Crusade (Kinderkreuzzug) A Ballad for Children's voices and orchestra, 19 mn, Faber Music
- stage The Prodigal Son Third Parable for Church performance, 1 h 12 mn, Faber Music
- Tit for Tat Five settings from boyhood of poems by Walter de la Mare, for medium voice and piano, 8 mn 30 s, Faber Music
- 1967
- A Wealden Trio: the Song of the Women Carol, for women's choir (SSA) a cappella, 3 mn, Faber Music
- Henry Purcell: The Fairy Queen reduced concert version produced and edited by Britten and Imogen Holst, édition du compositeur
- Henry Purcell: When Night her Purple Veil had softly spread performance of a secular cantata, for baritone, 2 violins and basso continuo, Inédit
- Second Suite for Cello, 22 mn, Faber Music
- The Building of the House Overture with or without choir, 5 mn 30 s, Faber Music
- The Oxen (Christmas Eve, and twelve of the clock) Carol, for female choir and piano, 3 mn, Faber Music
- The Sycamore Tree Carol, for SATB choir a cappella, 1 mn 30 s, Faber Music
- 1966
- Cadenzas to Mozart's Piano Concerto in E flat K.482, 17 mn, Faber Music
- Hankin Booby Folk Dance, for winds and percussion, 2 mn, Faber Music
- Sweet was the Song the Virgin Sung Carol, for women's choir (SSAA) a cappella, 3 mn 30 s, Faber Music
- stage The Burning Fiery Furnace second Parable for church performance, 1 h 4 mn, Faber Music
- The Golden Vanity A Vaudeville for boys and piano after the old english Ballad, 17 mn, Faber Music
- 1965
- Gemini Variations Twelve variations and fugue on an Epigram by Kodály, quartet for 2 or 4 performers, 15 mn, Faber Music
- King Herod and the Cock Folk song arranged for unison voices and piano, Inédit
- Songs and Proberbs of William Blake for baritone and piano, 22 mn, Faber Music
- The Poet's Echo for high voice and piano, 12 mn, Faber Music
- Voices for Today Anthem, for choir (mixed and children), 10 mn, Faber Music
- 1964
- Cadenza to Haydn's Cello concerto in C (Hoboken VII b. I), Boosey & Hawkes
- stage Curlew River A parable for church performance, 1 h 11 mn, Faber Music
- Suite for Cello, 21 mn, Faber Music
- 1963
- Cantata Misericordium for tenor and baritone, small choir, string quartet, string orchestra, piano, harp and timpani, 19 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Three Songs transcribed for high voice and orchestra, with Peter Pears, 12 mn, Boosey & Hawkes
- Night Piece (Notturno) for solo piano, 5 mn, Boosey & Hawkes
- Nocturnal after John Dowland Reflections on 'Come, heavy Sleep', for guitar, 14 mn, Faber Music
- Symphony for Cello and Orchestra, 34 mn, Boosey & Hawkes
- 1962
- A Hymn of St Columba - Regis regum rectissimi for SATB choir and organ, Boosey & Hawkes
- Psalm 150 for 2-voice children's choir and instruments, 5 mn, Boosey & Hawkes
- The Twelve Apostles for solo voice, unison choir and piano, 2 mn, Faber Music
- 1961
- Corpus Christi Carol arrangement of Variation 5 of A Boy was Born for high voice (or unison choir) and organ, Oxford University Press
- Fancie for unison choir and piano, 60 s, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Six duos transcribed for high and low voice and piano, with Peter Pears, Inédit
- Jubilate Deo for mixed choir and organ, 2 mn 30 s, Oxford University Press
- Sonata in C for cello and piano, 18 mn, Boosey & Hawkes
- War Requiem for soprano, tenor, baritone, choir, orchestra, chamber orchestra, children's choir and organ, 1 h 25 mn, Boosey & Hawkes
- 1960
- stage A Midsummer Night's Dream Opera in 3 acts, 2 h 24 mn, Boosey & Hawkes
- Fanfare for SS Oriana, Inédit
- Henry Purcell: Harmonia Sacra nine sacred songs transcribed for voices and piano by Benjamin Britten and Peter Pears, Boosey & Hawkes
- 1959
- Cantata Academica, Carmen Basiliense for soprano, alto, tenor, bass, choir and orchestra, 20 mn, Boosey & Hawkes
- Fanfare for St Edmundsbury for 3 trumpets, 3 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Missa Brevis in D for children's choir and organ, 11 mn, Boosey & Hawkes
- 1958
- Einladung zur Martinsgans eight-part canon, for choir and piano, Inédit
- Folk Songs, volume 4 Moore's Irish Melodies, for voice and piano, Boosey & Hawkes
- Nocturne for tenor, seven instruments obbligato and string orchestra, 25 mn, Boosey & Hawkes
- Sechs Hölderlin-Fragmente for voice and piano, 12 mn, Boosey & Hawkes
- 1957
- Folk Songs, volume 5 British Isles, for voice and piano, Boosey & Hawkes
- Folk Songs, volume 6 England, for high pitched voice and guitar, Boosey & Hawkes
- stage Noye's Fludde The Chester Miracle Play, for children's and adult voices, children's choir, children's ensemble and orchestra, 50 mn, Boosey & Hawkes
- Songs from the Chinese for high-pitched voice and guitar, 10 mn, Boosey & Hawkes
- The Holly and the Ivy Folk song arranged for mixed choir, Inédit
- 1956
- Antiphon for SATB choir with optional solos and organ, 6 mn, Boosey & Hawkes
- Pas de Six, from 'The Prince of the Pagodas' for orchestra, 12 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Prince of the Pagodas Ballet in 3 acts by John Cranko, 2 h, Boosey & Hawkes
- 1955
- Alpine Suite for recorder trio, 7 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Hymn to St Peter for mixed choir with solo soprano and organ, 5 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Scherzo for recorder quartet, Boosey & Hawkes
- Timpani Piece for Jimmy for timpani and piano, Inédit
- 1954
- Am Stram Gram for choir, Inédit
- Canticle III Still falls the Rain - The raids, 1940, Night and Dawn, for tenor, horn and piano, 11 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Symphonic Suite 'Gloriana' for orchestra and tenor ad lib., 26 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Turn of the Screw Opera in one prologue and two acts, 1 h 41 mn, Boosey & Hawkes
- 1953
- Choral Dances from 'Gloriana' for choir a cappella, 8 mn, Boosey & Hawkes
- stage Gloriana Opera in 3 acts, 2 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- Morris Dance from 'Gloriana' arrangement for 2 recorders, Boosey & Hawkes
- Variations on an Elizabethan Theme (Sellenger's Round) composed by 6 composers to celebrate the coronation of Elizabeth II, 13 mn, Boosey & Hawkes
- Winter Words Lyrics and Ballads of Thomas Hardy, for high voice and piano, 19 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- 1952
- Canticle II Abraham and Isaac, for contralto, tenor and piano, 17 mn, Boosey & Hawkes
- 1951
- stage Billy Budd Opera in 2 acts (original version in 4 acts), 2 h 42 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Dido and Aeneas orchestration for strings and orchestra by Britten and Imogen Holst, Inédit
- Six Métamorphoses d'après Ovide for solo oboe, 12 mn 30 s, Boosey & Hawkes [program note]
- 1950
- Five Flower Songs for SATB choir a cappella, 10 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Lachrymae Reflections on a song of John Dowland, for viola and piano, 14 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- 1949
- A Wedding Anthem (Amo Ergo Sum) for soprano and tenor soloists, SATB choir and organ, 9 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Spring Symphony for soprano, contralto and tenor solo, mixed choir, children's choir and orchestra, 45 mn, Boosey & Hawkes
- stage Stratton music for a play by Ronald Duncan, Inédit
- stage The Little Sweep The opera from Let's make an Opera, an entertainment for young people, children's opera in 3 scenes, forming the second part of Let's make an Opera, 45 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Little Sweep / Let's Make an Opera An Entertainment for Young People, 1 h 10 mn, Boosey & Hawkes
- 1948
- Chacony in G minor de Purcell for string quartet or string orchestra, 4 mn, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: The Golden Sonata transcription for piano and string trio, Inédit
- Saint Nicolas Cantata for tenor solo, choir SATB, semi-choir SA, 4 children's voices and string orchestra, piano 4 hands, percussion and organ, 50 mn, Boosey & Hawkes
- stage The Beggar's Opera A Ballad-Opera, by John Gay (1728), from the original composition by John Chistopher Pepusch (1667-1752), 1 h 45 mn, Boosey & Hawkes
- 1947
- A Charm of Lullabies for mezzo-soprano and piano, 11 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage Albert Herring Opera comique in three acts, 2 h 20 mn, Boosey & Hawkes
- Canticle I My beloved is Mine for high pitched voice and piano, 7 mn, Boosey & Hawkes
- Men of Goodwill music for a Christmas radio show, Inédit
- 1946
- Folk Songs, volume 3 for high pitched or medium voice and piano, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Odes and Elegies 'The Queen's Epicedium' after Elegy on the death of Queen Mary (1695), by Benjamin Britten and Peter Pears, for high voice and piano, Boosey & Hawkes
- Henry Purcell: Suite of Songs transcribed for high voice and orchestra, with Peter Pears, 13 mn, Boosey & Hawkes
- Occasional Overture in C for orchestra, 8 mn, Faber Music
- Prelude and Fugue on a Theme of Vittoria for organ, 5 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- The Dark Tower music for a radio play, Inédit
- The Duchess of Malfi music for a play by John Webster, Inédit
- The Eagle has two Heads music for a play by Jean Cocteau, translated by Ronald Duncan, Inédit
- The Holy Sonnets of John Donne for high voice and piano, 26 mn, Boosey & Hawkes
- The Rape of Lucretia Opera in two acts, 1 h 50 mn, Boosey & Hawkes
- The Young Person's Guide to the Orchestra Variations and fugue on a theme by Henry Purcell, for narrator and orchestra, or solo orchestra, 17 mn, Boosey & Hawkes
- Three Arias from The Rape of Lucrecia for voices and piano, 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- 1945
- Birthday Song for Erwin for voice and piano
- Four Sea Interludes from Peter Grimes for orchestra, 15 mn, Boosey & Hawkes
- Passacaglia from Peter Grimes for orchestra, 7 mn, Boosey & Hawkes
- stage Peter Grimes Opera in three acts and a prologue, 2 h 30 mn, Boosey & Hawkes
- Quatuor à cordes n°2, 31 mn, Boosey & Hawkes
- stage This Way to the Tomb music for a 'mask' by Ronald Duncan, Inédit
- Three Arias from Peter Grimes for voices and piano, 11 mn, Boosey & Hawkes
- 1944
- A Shepherd's Carol for SATB choir a cappella, 3 mn, Novello
- Chorale From a French Christmas, for SATB choir a cappella, 4 mn, Faber Music
- Festival Te Deum for SATB choir and organ, 5 mn, Boosey & Hawkes
- Old Joe has gone fishing Round, from Peter Grimes, for SATB choir and piano, Boosey & Hawkes
- Song of the Fishermen working chorus, from Peter Grimes, for SATB choir and piano, Boosey & Hawkes
- 1943
- Prelude and Fugue for string orchestra of 18 instruments, 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Rejoice in the Lamb Cantata Festival, for SATB choir with soprano, alto, tenor and bass solos and organ, 16 mn, Boosey & Hawkes
- Serenade for tenor solo, horn and strings, 24 mn, Boosey & Hawkes
- The Ballad of Little Musgrave and Lady Barnard for male choir and piano, 8 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- The Rescue radio drama based on Homer's Odyssey, Inédit
- 1942
- A Ceremony of Carols for high voices and harp, 23 mn, Boosey & Hawkes
- A Cradle Song for Eleanor for voice and piano
- stage An Agreement of the People later called Over to You, theatrical performance by Montagu Slater, Inédit
- An American in England six-episode report, Inédit
- Appointment music for a report by Norman Corwin, Inédit
- Britain to America music for three programs, with Louis MacNeice, Inédit
- Folk Songs, volume 2 French songs, for high pitched and medium voices and piano, Boosey & Hawkes
- Hymn to St Cecilia for 5-part mixed choir with solos a cappella, 12 mn, Boosey & Hawkes
- Lumberjacks of America radio music, Inédit
- The Four Freedoms: No. 1, Pericles with Louis MacNeice, Inédit
- The Man Born to be King radio drama by Dorothy L. Sayers, Inédit
- Two Songs for voice and piano
- 1941
- An American Overture for orchestra, 10 mn, Faber Music
- Ballads from Paul Bunyan Three songs for baritone and piano or guitar, between 3 mn and 4 mn, Faber Music
- Carry Her over the Water song from Paul Bunyan for mixed choir a cappella, 60 s, Faber Music
- Folk Songs, volume 1 British Isles, for high or medium voice and piano, Boosey & Hawkes
- Gustav Mahler: 'What the Wild Flowers Tell Me' Second movement of Symphony No.3 transcribed for chamber orchestra, Inédit
- Inkslinger's Aria for solo tenor, male choir and chamber orchestra, 5 mn, Faber Music
- Matinées Musicales second suite in five movements after Rossini, for orchestra, 13 mn, Boosey & Hawkes
- Mazurka Elegiaca for two pianos, 6 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Scottish Ballad for 2 pianos and orchestra, 13 mn, Boosey & Hawkes
- String Quartet n°1, 26 mn, Boosey & Hawkes
- The Rocking Horse Winner radio adaptation of a story by D. H. Lawrence, Inédit
- 1940
- Diversions for piano (left hand) and orchestra, 23 mn, Boosey & Hawkes
- stage Frédéric Chopin: Les Sylphides re-orchestration of the ballet for a small orchestra, partition perdue
- Introduction and Rondo alla Burlesca for two pianos, 9 mn, Boosey & Hawkes
- stage Paul Bunyan Operetta in 2 acts, based on the story of the American 'folkhero' Paul Bunyan, 1 h 54 mn, Faber Music
- Seven Sonnets of Michelangelo for tenor and piano, 15 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Sinfonia da Requiem for orchestra, 20 mn, Boosey & Hawkes
- Sonatina Romantica Moderato and Nocturne, for piano, 7 mn, Faber Music
- The Dynasts radio adaptation for the dramatic poem by Thomas Harvy, Inédit
- 1939
- Ad Majorem Dei Gloriam or A.M.D.G., seven pieces for SATB choir a cappella, 17 mn, Faber Music
- Ballad of Heroes for tenor (or soprano) solo, choir and orchestra, 15 mn, Boosey & Hawkes
- Cabaret Songs for contralto and piano, between 2 mn and 5 mn, Faber Music
- Canadian Carnival for orchestra, 14 mn, Boosey & Hawkes
- H.P.O or 6d Telegram film music, in collaboration with John Foulds and Victor Yates, Inédit
- Johnson over Jordan Music for the piece by J.B. Priestley, for orchestra, 35 mn, Faber Music
- Les Illuminations for high voice and string orchestra, 21 mn, Boosey & Hawkes
- The Dark Valley radio play by W.H. Auden, Inédit
- The Sword in the Stone radio play, Inédit
- Violin Concerto, 31 mn, Boosey & Hawkes
- Young Apollo for piano, string quartet and string orchestra, 10 mn, Faber Music
- 1938
- A Cradle Song: Sleep, Beauty Bright for soprano, contralto and piano, 3 mn, Faber Music
- Advance Democracy for mixed choir a cappella, 3 mn, Boosey & Hawkes
- Lines on the Map music for a series of radio reports, Inédit
- Mony a Pickle film music, in collaboration with John Foulds and Victor Yates, Inédit
- stage Old Spain music for a puppet show by Montagu Slater, Inédit
- stage On the Frontier music for a play by W.H. Auden and Christophe Isherwood, Inédit
- Piano Concerto n° 1, 33 mn, Boosey & Hawkes
- The Chartists' March music for a radio report, Inédit
- The Red Cockatoo for voice and piano, Faber Music
- stage The Seven Ages of Man music for a puppet show by Montagu Slater, Inédit
- The World of the Spirit music for a radio report by J.H. Miller, Inédit
- stage They Walk Alone music for a play by Max Catto, Inédit
- 1937
- Fish in the Unruffled Lakes for high voice and piano, 3 mn, Boosey & Hawkes
- Hadrian's Wall piece for the radio, collaboration with W.H. Auden, Inédit
- King Arthur music for the play, broadcast, Inédit
- Mont Juic Catalan dance suite for orchestra, 12 mn, Boosey & Hawkes
- Not even summer yet for voice and piano, Faber Music
- On this Island Five songs for high voice and piano, 12 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- stage Out of the Picture music for a play by Louis MacNeice
- Pacifist March for choir and orchestra, Inédit
- stage Pageant of Empire music for Motagu Slater's sketch magazine, Inédit
- Reveille concert study for violin and piano, 5 mn, Faber Music
- The Ascent of F6 music for a play by W.H. Auden and Christophe Isherwood, Inédit
- The Company of Heaven Cantata for reciter, soprano and tenor solo, SATB choir and chamber orchestra, 45 mn, Faber Music
- Two Ballads for 2 voices and piano, Boosey & Hawkes
- Up the Garden Path piece for the radio, collaboration with W.H. Auden, Inédit
- Variations on a Theme of Frank Bridge for string orchestra, 25 mn, Boosey & Hawkes
- 1936
- Agamemon music for Aeschylus' play, Inédit
- Around the Village Green movie soundtrack, Inédit
- Calendar of the Year movie soundtrack, Inédit
- Four Barriers movie soundtrack, Inédit
- Irish Reel for chamber orchestra, 3 mn, Faber Music
- Line to the Tschierva Hut movie soundtrack, Inédit
- Love from a Stranger movie soundtrack, Inédit
- Men of the Alps film score including music by Rossini, arranged by Britten and Walter Leigh, Inédit
- Message from Geneva movie soundtrack, Inédit
- Night Mail movie soundtrack, Inédit
- Our Hunting Fathers Symphonic cycle for high pitched voice and orchestra, 27 mn, Boosey & Hawkes
- Piece of Britain movie soundtrack, Inédit
- Russian Funeral March, for brass and percussion, 6 mn, Faber Music
- Soirées Musicales suite of five movements after Rossini, for orchestra, 11 mn, Boosey & Hawkes
- Stay Down Miner music for the theater, Inédit
- Temporal Variations for oboe and piano, 13 mn, Faber Music
- The Saving of Bill Blewett movie soundtrack, Inédit
- The Way to the sea movie soundtrack, Inédit
- Two Lullabies for two pianos, 6 mn, Faber Music
- When you're feeling like expressing your affection for voice and piano, Faber Music
- 1935
- A Poison Tree song for voice and piano, Inédit
- C.T.O movie soundtrack, Inédit
- Coal Face film music, written with W.H. Auden, Inédit
- Conquering Space movie soundtrack, Inédit
- Dinner Hour movie soundtrack, Inédit
- Easter 1916 music (lost) for the play by Montagu Slater, partition perdue
- Friday Afternoons 12 children's songs with piano accompaniment, Boosey & Hawkes
- How Gas is Made movie soundtrack, Inédit
- How the Dial Works film music by Britten, John Foulds and Victor Yates, Inédit
- Men behind the Meters movie soundtrack, Inédit
- Negroes (God's Chillun) movie soundtrack, Inédit
- Sorting Office movie soundtrack, Inédit
- Telegram Abstract movie soundtrack, Inédit
- The King's Stamp movie soundtrack, Inédit
- The New Operator movie soundtrack, Inédit
- The Savings Bank movie soundtrack, Inédit
- The Tocher music after Rossini, for the film produced by Lotte Reiniger, Inédit
- Timon of Athens music for Shakespeare's play, Inédit
- Two Insect Pieces for oboe and piano, 5 mn, Faber Music
- 1934
- Holiday Diary Piano Suite, 16 mn, Boosey & Hawkes
- May unison song with piano accompaniment
- Simple Symphony for string orchestra (or string quartet), 18 mn, Oxford University Press
- Te deum in C major for solo soprano voice, mixed choir and organ (or choir, strings and harp or piano), 8 mn 30 s, Oxford University Press
- 1933
- A Boy was Born choral variations for male, female and children's choir a cappella, with organ accompaniment ad libitum, 30 mn, Oxford University Press
- Alla Marcia for string quartet, 3 mn, Faber Music
- Three divertimenti for string quartet, Faber Music
- Two Part-Songs for mixed choir and piano, Boosey & Hawkes
- 1932
- Elizabeth Ann song for voice and piano, Inédit
- Introduction and Allegro Phantasy Scherzo (previous title) for piano trio, Inédit
- Phantasy quartet in 1 movement for oboe, violin, viola and cello, 14 mn 30 s, Boosey & Hawkes
- Sinfonietta for chamber orchestra, 15 mn, Boosey & Hawkes
- Three Two-part songs for 2 high voices and piano, Oxford University Press
- 1931
- Autumn for voice and string quartet, 12 mn, Inédit
- Christ Nativity Christmas Suite, for SATB choir a cappella, 16 mn, Faber Music
- stage Plymouth Town Ballet, for chamber orchestra, Inédit
- Three Small Songs for soprano and chamber orchestra, Inédit
- Twelve Variations for piano, 8 mn, Faber Music
- Two Madrigals for mixed voices, Inédit
- Two Pieces for violin and piano, Inédit
- 1930
- A Hymn to The Virgin Anthem, for mixed voices a cappella, 12 mn, Boosey & Hawkes
- Bagatelle for trio with piano, Inédit
- Elegy for Solo Viola, 6 mn, Faber Music
- Farfield song for voice and piano
- Movement for Wind Sextet, 8 mn, Faber Music
- Quartettino for string quartet, 15 mn, Faber Music
- Reflection for viola and piano, 4 mn, Faber Music
- Three Character Pieces for piano, Faber Music
- 1929
- 1928
- Quatre chansons françaises for high-pitched voice and chamber orchestra, Faber Music
- 1925
- Five Walztes for piano, Faber Music
- 1923
- Beware Three songs for medium voice and piano, between 6 mn and 9 mn, Faber Music
- Date de composition inconnue
- Henry Purcell: Orpheus Britanicus 3 volumes of songs transcribed for voice and piano with Peter Pears, Inédit
- Um Mitternacht song for voice and piano
Bibliographie sélective
- Edmund BLUNDEN, The Poems of Wilfred Owen, Chatto & Windus, 1931.
- Alan BLYTH, Remembering Britten, Hutchinson & Co, 1981.
- Benjamin BRITTEN, Letters from a Life : Selected Letters and Diaries of Benjamin Britten, 1913-1976, éd. par Donald Mitchell et Philipp Reed, Faber & Faber, 1991, revu en 1998.
- Benjamin BRITTEN, On Receiving the First Aspen Award, Faber & Faber, 1964.
- Humphrey CARPENTER, Benjamin Britten: A Biography. Charles Scribner’s Sons, 1992.
- Mildred CLARY, Benjamin Britten : Ou le mythe de l’enfance, Buchet-Chastel, 2006, 456 pages.
- Mervin COOKE (sous la direction de), The Cambridge Companion to Benjamin Britten, Cambridge University Press, 1999.
- Xavier DE GAULLE, Benjamen Britten ou l’impossible quiétude, Actes Sud, Arles, 1996.
- Peter EVANS, The music of Benjamin Britten, Oxford University Press, 1996.
- Christopher HEADINGTON, Britten, Eyre Methuen, 1981.
- Dominic HIBBERD, Wilfred Owen. Longman Group Ltd, 1975.
- Peter J. HODGSON, Benjamen Britten. A guide to research, Londres, Garland Publishing, 1996.
- Michael KENNEDY, Britten. J.M. Dent & Sons Ltd, 1981.
- Michael KENNEDY, ed. The Oxford Dictionary of Music, 2nd Edition Oxford University Press, 1994.
- Joseph KERMAN, Listen, Brief Edition. Worth Publishing, Inc. 1987.
- Donald MITCHELL, Britten and Auden in the Thirties: The Year 1936 Faber and Faber, 1981.
- Michael OLIVER, Benjamin Britten, Phaidon, 1996.
- Anthony PAYNE, Frank Bridge - radical and conservative. Thames Publishing, 1984.
- Francis SCARFE, Auden and After: The Liberation of Poetry 1930-1941. George Routledge & Sons Ltd, 1943.
- Jon STALLWORTHY, Wilfred Owen. Oxford University Press, 1974.
- Eric Walter WHITE, Benjamin Britten, His Life and Operas, Faber & Faber, 1970, revu en 1983.
Discographie sélective
- Benjamin BRITTEN, « Britten Conducts Britten: Operas », comprenant : coffret I : Albert Herring ; Billy Bud ; Owen Wingrave ; Peter Grimes, coffret II : A Midsummer Night’s Dream ; The Rape of Lucretia ; The Turn of the Screw ; Death in Venice ; Gloriana, English Chamber Orchestra, direction : Charles Mackerras, Steuart Bedford, 2 coffrets Decca (I : 8 Cds, II : 10 Cds), 2005.
- Benjamin BRITTEN, The Rarities, « The British Music Collection », comprenant : Canticle II: Abraham And Isaac ; Gemini Variations ; Cantata Academica (Carmen Basiliense) ; Russian Funeral , Cantata Misericordium ; Children’s Crusade ; The Poet’s Echo ; Six Holderlin Fragments ; Two Insect Pieces: The Grasshopper [et] The Wasp, Mstislav Rostropovitch, violoncelle et direction, 2 Cds Decca, 2001.
- Benjamin BRITTEN, « Rattle Conducts Britten » : An American Overture ; Ballad Of Heroes ; Diversions For Piano (Left Hand) And Orchestra ; The Building Of The House: Overture ; Praise We Great Men ; Suite On English Folk Tunes ; Canadian Carnival ; Young Apollo ; Quatre chansons francaises ; Scottish Ballad ; Occasional Overture ; Sinfonia da Requiem ; Willard White : basse, Michal Kasnowski : violoncelle, Simon Rattle : direction, City of Birmingham Symphony Orchestra, 2 Cds EMI, 2000.
- Benjamin BRITTEN, Serenade ; Les Illuminations ; Nocturne, Sir Peter Pears, Barry Tuckwell, English Chamber Orchestra, direction : Benjamin Britten, 1 Cd Decca, 1993.
- Benjamin BRITTEN,A Ceremony of Carols ; A Boy was born ; Psaume 150 ; Friday Afternoons, English Chamber Orchestra, direction : Benjamin Britten, 1 Cd Decca, 1993.
- Benjamin BRITTEN, War Requiem, Heather Harper, Philip Langridge, Martyn Hill, John Shirley-Quirk, London Symphony Chorus, Choristers of St Paul’s Cathedral, Roderick Elms (organ), London Symphony Orchestra and Chamber Orchestra,direction : Richard Hickox, 1991, Chandos, CHAN 8983/4.
- Benjamin BRITTEN,Hymn to St. Cecilia, Op. 29. London Sinfonietta Voices, Terry Edwards, direction, 1 Cd Virgin Classics, 1988.
- Benjamin BRITTEN, Rejoice in the Lamb, Op. 30. King’s College Choir, Philip Ledger, direction, 1 Cd Angel Records, 1974.
- Benjamin BRITTEN, Cantata Misericordium, Op. 69. London Symphony Orchestra, Benjamin Britten, direction, 1Cd Decca Records, 1965.
- Benjamin BRITTEN, Rejoice in the Lamb, Op. 30. The Robert Shaw Chorale, Robert Shaw, direction, 1Cd RCA Victor Records, 1964.
- Benjamin BRITTEN, Sinfonia da Requiem, Op. 20. New Philharmonia Orchestra, Benjamin Britten, direction,1 Cd Decca Records, 1963.
Filmographie sélective
- Tony PALMER, Benjamin Britten, A Time There Was, 1 DVD Kultur Video, 2006, 103 minutes.
- Billy Bud, The Britten-Pears collection, A BBC Recording, 1 DVD Decca, 2008.
- Peter Grimes, The Britten-Pears collection, A BBC Recording, 1 DVD Decca, 2008.
- Let’s make an Opera, un film de Petr Weigl, 1 DVD ArtHaus Musik, 2006.
- A Midsummer night’s dream, David Daniels (Oberon), Ofelia Sala (Tytania), Gordon Gietz (Lysander), Deanne Meek (Hermia), William Dazeley (Demetrius), Brigitte Hahn (Helena), Peter Rose (Bottom), Christopher Gillett (Flute), Emil Wolk (Puck), Symphony Orchestra of the Gran Teatre del Liceu Escolania de Montserrat, Harry Bicket (direction), Robert Carsen (mise en scène), Virgin Classics, 2005, 339202 9 3.
- The turn of the screw, Mireille Delunsch (la gouvernante), Gregory Monk (Miles), Nazan Fikre(Flora), Hanna Schaer (Mrs Grose), Marlin Miller (Peter Quint), Marie McLaughlin (Miss Jessel), Mahler Chamber Orchestra, Daniel Harding (direction), Luc Bondy (mise en scène), Bel Air Classiques, 2005, BAC 008.
- Derek JARMAN, War Requiem, Anglo-International Films, 1988. 92 min.
Liens Internet
- http://www.brittenpears.org (lien vérifié en novembre 2008).
- Dossier rédigé par un particulier http://www.forumopera.com/dossiers/11britten.htm (lien vérifié en novembre 2008).
- Bibliographie, http://www.geocities.com (lien vérifié en novembre 2008).
- Discographie Naxos, http://www.naxos.com/composerinfo/Benjamin_Britten (lien vérifié en novembre 2008).
- Éditions Boosey & Hawkes, http://www.boosey.com/composer/Benjamin+Britten (lien vérifié en novembre 2008).